Kamerlid
Kruimelpad
Bescherm onze vrachtwagenchauffeurs tijdens brexitfiles
Door de Brexit dreigen er ellenlange files op de West-Vlaamse wegen te komen. De Vlaamse regering heeft een concreet noodplan klaar om brexitfiles te vermijden. Vlaams volksvertegenwoordiger Maaike De Vreese is tevreden over de reeds geleverde inspanningen maar roept bevoegd minister Lydia Peeters op om een versnelling hoger te schakelen. “We moeten ervoor zorgen dat onze vrachtwagenchauffeurs zowel tijdens de file als op de parkings veilig zijn. Ik vrees dat onze wegpolitie overbevraagd zal zijn tijdens deze brexitfiles. Ik roep daarom minister Peeters op om dit ook vanuit Vlaanderen continu op te volgen. De politie en private bewaking moet flexibel en snel ingezet worden. Ook moet Vlaanderen overleggen met het Verenigd Koninkrijk om deze problematiek aan te kaarten en te bekijken of er extra middelen en inspanningen kunnen bekomen worden voor extra beveiliging en bewaking van onze parkings en de Zeebrugse haven. Daarnaast moeten we binnen de Europese Unie werk maken van meer beveiligde snelwegparkings. Alleen door een gecoördineerde aanpak op alle beleidsniveaus kunnen we terrein winnen”, zegt De Vreese.
De angst en onzekerheid over de nakende brexit hebben reeds geleid tot extra files met vrachtwagens in de richting van de Franse havensteden Calais en Duinkerke. Er ligt een Vlaams noodplan klaar dat brexitfiles moet helpen vermijden. Dat noodplan bevat verschillende scenario’s en maatregelen om de mogelijke hinder van de brexitfiles op te vangen.
Volgens het plan krijgt de haven van Zeebrugge een eigen brexitzone waar vrachtwagens tijdelijk kunnen parkeren. Als die vol zou zijn, wordt er gekeken naar andere parkings in het binnenland.
Om inklimming op de snelwegen tegen te gaan tijdens die files, rekent minister van Mobiliteit Peeters op de snelwegpolitie die zal ondersteund worden door de filemonitoring van AWV. Volgens De Vreese heeft Vlaanderen reeds stevige inspanningen geleverd om de veiligheid van vrachtwagenchauffeurs te garanderen door o.a. privébewakingteams in te schakelen en extra middelen voor de beveiliging van onze parkings. “Ik blijf bezorgd over inklimming tijdens de brexitfiles. Onze wegpolitie levert uitstekend werk, maar is helaas reeds overbevraagd. We moeten ook zorgen dat de chauffeurs op (wacht)parkings veilig zijn, want we hebben reeds problemen met transmigranten in o.a. Veurne, Zeebrugge, Oostende en Blankenberge. Het is daarom belangrijk om de situatie goed te monitoren en ervoor te zorgen dat de politie en onze privébewakingsteams snel kunnen schakelen en flexibel worden ingezet”, zegt de Vreese.
De Vreese vraagt een daadkrachtige aanpak, desnoods met nieuwe recepten: “Ik vind alleszins dat de minister dit punt hoog op de agenda moet zetten tijdens haar diplomatieke contacten met o.a. het Verenigd Koninkrijk en de Europese Unie. We moeten bijvoorbeeld bekijken of de Britse autoriteiten bereid zijn om ook in de beveiliging van onze snelwegparkings te investeren. Daarnaast moeten we pleiten voor een migratiemodel waar ongecontroleerde illegale migratie geen plaats in heeft naar het Australisch model. Ten slotte moeten we onze politiediensten maximaal ondersteunen in hun strijd tegen de mensenhandel en -smokkel. De minister komt volgend jaar met een strategische visie voor toekomstige drone-toepassingen binnen de maritieme dienstverlening. Laten we ook bekijken welke mogelijkheden drones én de verdere samenwerking met de Britten hieromtrent kunnen bieden in de strijd tegen mensensmokkel.”