Het probleem is gekend: honderden transmigranten willen koste wat kost naar het Verenigd Koninkrijk. Zij klimmen in vrachtwagens, breken in op haventerrein, met alle risico’s van dien voor de chauffeurs.
Hekwerk, privébewaking en camera’s
Begin 2017 zorgde toenmalig bevoegd minister Weyts voor hekwerk, privébewaking en camera’s op de snelwegparkings langs de E40. Die hadden een positief effect op de veiligheid van onze vrachtwagenchauffeurs. “Nu blijkt dat op verschillende parkings door transmigranten schade werd toegebracht aan de beveiligingshekken”, zegt Vlaams volksvertegenwoordiger Maaike De Vreese. De transmigranten maken gaten in de omheining met slijpschijven op batterijen om daarna in de vrachtwagens te kunnen klimmen.
Raamcontracten voor privébewaking verderzetten
De bestaande raamcontracten voor privébewaking lopen binnenkort evenwel af. “De schade aan de afsluitingshekkens toont aan dat transmigratie een prangend probleem is en blijft in Vlaanderen. Ik roep daarom minister Lydia Peeters op om werk te maken van een verlenging van het raamcontract om de privébewaking verder te zetten en een versnelling hoger te schakelen voor de beveiliging van onze snelwegparkings”, besluit De Vreese.
Wetsvoorstel om inklimming strafbaar te maken ligt klaar
Sinds 2016 is het binnendringen in de haven strafbaar. Op basis hiervan werden recent in Brugge zes transmigranten veroordeeld tot effectieve gevangenisstraffen en een geldboete. Inklimmen in een vrachtwagen is daarentegen nog steeds niet strafbaar. “Ik roep minister De Block op om deze situatie serieus te nemen en te voorzien in een structurele aanpak. Mijn wetsvoorstel om inklimming in vrachtwagens strafbaar te maken ligt klaar, waarop wacht het federaal niveau nog?”