Kamerlid
Kruimelpad
Pak de Brugse bruggen sneller aan
De bouw van de Krakelebrug kan ten vroegste midden 2025 starten. Dat blijkt uit het antwoord van minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters (OpenVLD) op parlementaire vragen van Vlaams volksvertegenwoordiger en Brugs lijsstrekker Maaike De Vreese (N-VA). Doordat het project werd uitgebreid met de studie voor de heraanleg van omliggende straten en rioleringen, werd de timing van de effectieve realisatie van de brug verschoven naar medio 2025. De procedure voor de definitieve Kruispoortbrug heeft ook vertraging opgelopen. “De aanpak van de Brugse bruggen is een Processie van Echternach. De Krakelebrug is al sinds september 2022 defect. Daarom roep ik minister Peeters op om een versnelling hoger te schakelen om de Brugse bruggenmiserie sneller op te lossen. Door meer middelen en meer personeel op deze dossiers te zetten, kunnen we sneller starten met de effectieve werken”, aldus De Vreese.
Oorspronkelijk was het de bedoeling om tegen eind 2024 reeds een omgevingsvergunning te hebben voor de Krakelebrug, zodat de werken begin 2025 zouden kunnen starten. Nu blijkt dat het dossier vertraging oploopt waardoor de timing van de effectieve bouw van de brug werd uitgesteld naar medio 2025. Bedoeling is om tegen eind 2024 de detailstudie klaar te hebben om tegen begin 2025 de omgevingsvergunningsaanvraag te kunnen indienen en aansluitend het aanbestedingsdossier te publiceren. Voor de brug zijn alle mogelijke brugtypes onderzocht en werd er gekozen voor een tafelbrug.
Ook de tijdelijke voetgangers-en/of fietsbrug werd geschrapt. “Aangezien we de nieuwe Krakelebrug ten vroegste in 2026 kunnen gebruiken, pleiten we om toch een tijdelijke voetgangers- en/of fietsbrug te realiseren. Op die manier moet de Bruggeling niet onnodig omwegen maken”, aldus De Vreese.
Kruispoortbrug loopt ook vertraging op
Momenteel trekt Vlaanderen jaarlijks 105.000 euro uit voor de huur van de tijdelijke Kruispoortbrug. De brug is in gebruik sinds 2018 en is vergund tot 2028. Normaliter moest de startnotafase eind 2023 afgeklopt zijn. Nu blijkt dat de startnota pas midden 2024 wordt gefinaliseerd. Na die goedgekeurde startnota zal er nog een vervolgstudieopdracht komen om de projectnota op te maken. Daarna volgen het technische ontwerp, het aanbestedingsdossier, de project-MER en het aanvraagdossier voor de omgevingsvergunning. Er werd hier eveneens beslist om te werken met een tafelbrug. “Ook in dit dossier moet er spoed worden gezet om een definitieve Kruispoortbrug te realiseren. Dit project heeft nog een lange weg te gaan. We moeten absoluut vermijden dat dit project verdere vertraging oploopt, al dan niet wegens beroepsprocedures zoals bij de Steenbruggebrug. Ik roep zowel de minister als het Brugs stadsbestuur op om vaart te zetten in deze belangrijke dossiers”, aldus De Vreese.